Dit tarotdeck heeft veel bijgedragen aan de bekendheid en het enthousiasme voor tarotkaarten. De kaarten hadden een opvallende rol in een bekende film. Ze staan ook bekend als meest lelijke tarotkaarten ooit. Toch kennen veel mensen dit deck eigenlijk niet. Tijd om wat meer in te zoomen op Tarot of the Witches van Fergus Hall. Helemaal onderaan dit artikel vind je een legpatroon dat bij dit tarotdeck hoort.
Tarot of the Witches van Fergus Hall
De Oorsprong van Tarot of the Witches
Tarot of the Witches verscheen in 1974 in de winkels en werd gecreëerd door de Schotse kunstenaar Fergus Hall. Hall stond bekend om zijn gedurfde en kleurrijke artistieke stijl. Geïnspireerd door de traditionele Marseille Tarot, voegde Hall zijn eigen creatieve draai toe door verschillende artistieke invloeden te combineren, zoals popart en psychedelische kunst. Het leverde een kleurrijk en minimalistisch tarotdeck op.
Tarot of the Witches bestaat uit de traditionele 78 kaarten: 22 grote arcana-kaarten en 56 kleine arcana-kaarten. De invloed van de Marseille Tarot is te zien in de volgorde van de kaarten van de grote arcana: kaart Kracht is kaart 11 en Gerechtigheid 8.
Ook zijn de kleine arcana, net als de inspiratiebron, minimaal vormgegeven. Zonder duidelijke scene, waarin de betekenis wordt afgebeeld. Zoals bij onder andere de Rider Waite Smith Tarot het geval is.
Oorspronkelijk stond dit tarotdeck bekend als James Bond 007 Tarot. Dit deck is 2e hands nog voor best veel geld te kopen. De Tarot of the Witches is nog wel nieuw te kopen.
Tarot of the Witches als beroemd tarotdeck
Een van de opmerkelijke aspecten van Tarot of the Witches is de prominente rol die het speelde in de James Bond-film Live and Let Die. In deze film uit 1973 speelde Roger Moore de iconische spion James Bond, die het opneemt tegen de sinistere Mr. Big. In de film wordt het tarotdeck gebruikt door het personage Solitaire, vertolkt door Jane Seymour, die Bond bijstaat tijdens zijn gevaarlijke missie.
Solitaire uit de James Bond film Live and Let Die
Solitaire is een helderziende, de de kaarten gebruikt om de toekomst van James te voorspellen. Geheel in het algemene beeld van tarotkaarten, duidde ze de kaarten erg letterlijk. Zo betekende volgens haar de kaart van De Dood, daadwerkelijk het sterven van iemand. Ook de kaart van De Geliefden duidde ze zo letterlijk. En de kaart die James voorstelde: De Dwaas.
Het gebruik van Tarot of the Witches in de film bracht het deck wereldwijde bekendheid en zorgde ervoor dat het gebruik van tarotkaarten bij het grote publiek bekend werd.
James Bond ontmoet Solitaire en maakt kennis met haar tarotkaarten
De lelijkheid
Dat ze onderdeel van een bekende film waren, is niet hoe deze kaarten vaak worden herinnerd. Keuzes rondom de vormgeving van de kaarten leverde het deck de dubieuze reputatie op van meest lelijke tarotdeck ooit.
Fergus Hall heeft bij het ontwerpen van de kaarten niet de tarotsymboliek toegepast, die we gewend zijn van de Rider Waite Smith. Maar kijk je naar het deck dat hoogstwaarschijnlijk als inspiratiebron gebruikt is, dan is dit niet zo vreemd. De uitgebreide symboliek van de hedendaagse tarotkaarten vind je ook niet op de kaarten van de Marseille Tarot.
Naast de minimale symboliek zijn ook de ontwerpen erg beperkt. Je ziet dat de kaarten van de grote arcana met aandacht voor het ontwerp zijn gemaakt. Mogelijk ook omdat enkele van deze kaarten in de film te zien zijn. De kaarten van de kleine arcana lijken vooral productiewerk. Vooral de genummerde (pip) kaarten lijken snel in elkaar gezet. Deze keuze heeft zeker bijgedragen aan de opgebouwde reputatie.
De kunstenaar Fergus Hall
Fergus Hall werd geboren in Schotland in 1924 en ontwikkelde al op jonge leeftijd een passie voor kunst. Zijn artistieke reis begon met traditionele schildertechnieken, maar ontwikkelde later naar een meer gedurfde en expressieve stijl.
Hij liet zich inspireren door verschillende kunststromingen, waaronder surrealisme en popart. Deze invloeden zijn duidelijk zichtbaar in Tarot of the Witches: het gebruik van felle kleuren en geometrische vormen.
Naast Tarot of the Witches heeft Fergus Hall ook andere kunstwerken gemaakt, zoals schilderijen, beeldhouwwerken en grafische ontwerpen. Zijn werk is tentoongesteld in bekende galerijen en heeft internationale erkenning gekregen. Zo heeft bijvoorbeeld de band King Crimson twee ontwerpen van Hall gebruikt voor hun LP’s.
Terwijl Hall aan zijn tarotkaarten werkte was hij ook docent kunst op verschillende scholen.
In 1982 won het kinderboek Groundsel, waarvan hij de illustrator was, in Japan de prijs voor best geïllustreerde kinderboek.
Verschillende afbeeldingen uit het kinderboek Groundsel
Het eindoordeel
Tja, … Wat vind ik eigenlijk van dit tarotdeck? Is het het lelijkste tarotdeck ooit?
Ik probeer altijd termen als ‘lelijk’ en ‘mooi’ te voorkomen als het gaat om tarotkaarten. Het gaat dan namelijk over smaak. En zoals het spreekwoord zegt: over smaak valt niet te twisten.
Bij het beoordelen van tarotkaarten kijk ik daarom altijd naar: weet ik wat de kunstenaar heeft proberen te bereiken met de kaarten (wat is zijn/haar visie) en is dit gelukt, zijn ze bruikbaar en spreken ze mij aan.
Fergus Hall wordt gezien als iemand die zich niet houdt aan de standaard norm, maar durft hier juist overheen te gaan. Dat is een mooie eigenschap van een kunstenaar. Hij heeft een eigen herkenbare stijl. Wat hij met de tarotkaarten heeft willen bereiken, kan ik niet herleiden. In het bijgevoegde ‘witte boekje’ is hier niets over te vinden. Ik vermoed daarom dat zijn kaarten in eerste instantie vooral bedoeld waren voor de James Bond-film. En dat er daarna is besloten om ze uit te brengen voor de verkoop.
Begin je net met tarotkaarten, dan is het geen deck dat ik je zou aanraden. Een groot deel van de tarotsymboliek is niet terug te vinden op de kaarten. En de kleine arcana kaarten bestaan uitsluitend uit aantallen bekers, staven, zwaarden en pentakels. Je kunt hier niet eenvoudig de betekenis van de afzonderlijke kaarten uithalen.
De kaarten spreken mij vooral aan als onderdeel van de tarotgeschiedenis. Iedere keer wanneer ik tarotkaarten in een tv programma of film voorbij zie komen, maakt mij hart een spongetje. 💗 Vooral als ze onderdeel zijn van een verhaal. [Dit is overigens anders als er een ‘autoriteit’ op het gebied van tarot is uitgenodigd voor een praatprogramma om het over tarotkaarten te hebben en een *piep*verhaal ophangt dat voor geen meter klopt. Maar daar gaan we het nu niet over hebben. 😉]
Ik herken dat de eenvoud van de tarotkaarten het goed doet in de film. Omdat de kaarten steeds maar kort in beeld zijn, moeten ze gelijk duidelijk zijn. Dit krijg je alleen door de ontwerpen zo eenvoudig mogelijk te houden. Vanuit die gedachte zijn de kaarten zeer geslaagd. Als tarotdeck zelf spreken ze mij niet aan. De ontwerpen zijn te basic en ik word er te weinig door geprikkeld. Ik word er niet blij van. Wat wel een belangrijke randvoorwaarde voor mij is om met een bepaald deck te blijven werken.
De kunst van Fergus Hall spreekt mij wel aan. Zijn ontwerpen voor het kinderboek Groundsel zien er erg mooi en fantasierijk uit. Als hij nu ook zijn tarotkaarten zo had ontworpen…
Legpatroon De magische cirkel van Solomon
Bij de Tarot of the Witches zit ook een legpatroon. Deze heeft de mystieke naam De magische cirkel van Solomon gekregen. Heb je al enige ervaring met tarotkaarten, dan herken je een variant van het Keltisch kruis. Ditzelfde legpatroon gebruikt Solitaire in de film Live and Let Die.
Bij deze variant van het Keltisch kruis leg en duid je de eerste 6 kaarten om zo een goed beeld te krijgen van de vraagsteller. Vervolgens leg je de kaarten 7 tot en met 10, om verdere verdieping aan te brengen.
Het is een soms wat verwarrend legpatroon, met posities die veel overlap hebben. Zoals bijvoorbeeld de posities 4 en 5 die beide over het verleden gaan. Ook herken je de wat meer klassieke aanpak van het leggen van tarotkaarten, waarbij vooral wordt gekeken naar dat waar de vraagsteller het mee moet doen (= de context en omgeving). In plaats van de acties die de vraagsteller zelf moet uitvoeren om tot een gewenst resultaat te komen.
- Kaart 1. Huidige situatie: geeft zicht op de omgeving van de vraagsteller
- Kaart 2. Invloed: laat zien waar de vraagsteller mee te maken heeft
- Kaart 3. Doel/gewenst resultaat: laat zien wat het beste resultaat is dat de vraagsteller kan bereiken, binnen de eigen mogelijkheden en de omgeving van de vraagsteller
- Kaart 4. Belangrijke afgeronde ontwikkelingen: belangrijke gebeurtenissen en ontwikkelingen (uit het verleden), die gezorgd hebben voor de huidige gebeurtenissen en ontwikkelingen
- Kaart 5. Nabije verleden: dat wat invloed heeft gehad op de huidige situatie
- Kaart 6. Toekomstige invloed: laat zien waar de vraagsteller invloed op gaat hebben
- Kaart 7. De vraagsteller: hoe kijkt de vraagsteller naar de huidige situatie
- Kaart 8. Omgevingsfactoren: de invloed van de vraagsteller op de omgeving (mensen, situaties) en hoe deze weer de vraagsteller beïnvloeden
- Kaart 9. Innerlijke emoties: de hoop, toekomstige gedachten, en verborgen emoties, verlangens en angsten van de vraagsteller
- Kaart 10. Eindresultaat: samenvatting en einduitkomst van de voorgaande kaarten
Dit artikel bevat affiliate linkjes. Dit betekent dat wij een kleine commissie ontvangen, als je een product koopt via deze links. Dit heeft geen gevolgen voor jou: je betaalt hierdoor niet meer voor je aankoop. Bekijk voor meer informatie onze disclaimer.